Op zaterdag 7 oktober hebben wij als stichting samen met een grote groep vrienden de twintigste verjaardag van het reservaat mogen vieren op het hoofdkantoor van het Wereld Natuur Fonds te Zeist. In totaal waren er rond de tachtig (!) mensen, waaronder vertegenwoordigers van het Wereld Natuur Fonds, Remco Maas Geesteranus Nature Fund en Universiteit Utrecht.

Wieteke en Jeffrey spreken een volle zaal toe

De dag begon met een woord van welkom door Allard Stapel, directeur Externe Zaken van het WNF, gevolgd door een korte geschiedenis van Trésor door Vijko Lukkien. Zodra iedereen welkom was geheten, werd het stokje overgegeven aan Jeffrey Brand en Wieteke Janssen. Zij zouden de rest van de dag aan elkaar praten en – belangrijker nog – zij nemen de regie over van Vijko Lukkien en Pipasi Jeurissen. Het staat u natuurlijk bij dat de taken van Vijko Lukkien twee jaar geleden zijn overgenomen door Rens Vaessen. Deze taken bleken op de lange termijn erg moeilijk te combineren met het promotieonderzoek en de onderwijsverplichtingen van Rens Vaessen. Er is daarom in goede overeenstemming besloten Rens Vaessen van de dagelijkse verantwoordelijkheden voor Stichting Trésor te ontzien. Jeffrey Brand en Wieteke Janssen zijn vervolgens aangetreden en zij zullen voortaan de nieuwe Vijko en Pipasi zijn. Jeffrey licht toe: “Ik heb ontzettend veel respect voor hoe Rens dit de afgelopen jaren gebolwerkt heeft. Als ik zie hoe druk we nu al zijn met Trésor, dan kan ik alleen maar bewondering hebben voor zijn drukke tijd als projectleider.”

Na de overdracht vonden er enkele pitches plaats. In het kort schetsten Paul Maas, Allard Stapel, Henjo Hielkema, Hans Persoon en Johan Ingels een korte geschiedenis van hun relatie met Trésor. Enkele bijzondere citaten: “Het was voor de Fransen een eye-opener. Voor het eerst hadden buitenlanders een stuk grond aangekocht om er vervolgens niks mee te doen. Als dat kleine vlekje op de kaart er niet was geweest, waren heel veel van die andere reservaten er ook niet geweest,” aldus Allard Stapel. Henjo Hielkema, oud-voorzitter van Stichting Trésor, vertelde: “Toen ik aantrad als voorzitter schrok ik me rot. De Stichting zat met twee dingen: een lening van in de miljoenen euro’s en een stuk bos waar we niks mee wilden doen. Het is een buitengewone prestatie dat die stichting twintig jaar later nog steeds bestaat en nog steeds successen boekt.”

Als Trésor er niet was geweest, waren heel veel van die andere reservaten er ook niet geweest.

De dag sloten we af met een veiling waarmee een paar schitterende foto’s en levensechte en zelfgemaakte diermodellen van dieren uit reservaat verkocht zijn. We mochten ook bijna 700 euro ontvangen van de Utrechtse Biologen Vereniging dat gebruikt gaat worden voor onderzoek naar een schimmelinfectie onder amfibieën.

De veiling onder leiding van veilingmeester Allard Stapel

Het doel van de dag was het bij elkaar sprokkelen van 20.000 euro om cadeau te doen aan de Association Trésor. Ondanks dat we dit zelf stiekem wel ambitieus vonden: WE HEBBEN HET GEHAALD! Met dat fantastische geldbedrag gaan we een nieuwe uitgave financieren van Mon Livret Scolaire Trésor, het schoolboekje waarmee de kinderen in Frans-Guyana onderwezen worden over het reservaat. Daarnaast zal een app ontwikkeld worden om een extra dimensie te geven aan het botanische pad. Kortom, het was een enorm geslaagde en gezellige dag, en we willen daarom iedereen die op wat voor manier dan ook heeft bijgedragen hartelijk bedanken!

Bijzondere dank gaat uit naar het Wereld Natuur Fonds dat ons geweldig heeft geholpen met het organiseren van de dag.

Nog even gezellig napraten. Hartelijk dank allemaal!
Volg ons:
Ontvang updates via e-mail

Eén gedachte over “Een geslaagde verjaardag!