Het lobbyen bij het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, het werven van fondsen, het onderhandelen met het bisdom van Frans-Guyana… Het prille begin van Stichting Trésor ligt dit jaar alweer 27 jaar achter ons. Al 27 jaar zijn we een toonaangevende speler in de natuurbeschermingswereld in Frans-Guyana. Onze grootste succesfactor? Het vertrouwen dat we krijgen van onze donateurs. Van u.

Het beschermen van de Amazone wordt met de dag urgenter en belangrijker. Ons werk in Frans-Guyana zal dan ook nog lang niet klaar zijn. We willen de toon blijven aangeven. We willen mensen blijven inspireren om goed om te gaan met onze planeet. En dat willen we met zo veel mogelijk mensen blijven doen.

Trésor werpt daarom een blik op de toekomst en houdt zichzelf een spiegel voor. Hoe toekomstbestendig zijn wij als stichting? Hoe goed zijn wij uitgerust om een nieuwe generatie mensen te enthousiasmeren om ons werk te steunen? En doorstaat de identiteit van onze stichting de tand des tijds?

Als we om ons heen kijken, zien we dat veel natuurorganisaties zich focussen op wat in de biologie een flagship species heet. Een vlaggenschip. Een soort die aanspreekt. Denk aan de panda, de leeuw of de gorilla. Het unieke van Trésor is dat wij ons nooit op een enkele soort hebben gefocust. Trésor vertelt het verhaal van het gehele bos – het hele ecosysteem.

Een van de mooiste plekjes in het Trésorreservaat. Foto: Thierry Montford

Alles is van elkaar afhankelijk. Een roofdier van een knaagdier, een knaagdier van een boom, een boom van een insect en ga zo maar door. In de Amazone hangt alles samen. En in Nederland is dat niet anders. Zoals een bloem afhankelijk is van een bij, zo is het werk in Frans-Guyana afhankelijk van het verhaal dat verteld wordt in Nederland.

Om dit verhaal nog veel sterker neer te zetten, heeft Stichting Trésor het vervlochten in haar DNA. We hebben de eer gehad dat een professionele grafisch ontwerper vrijwillig voor ons een nieuwe huisstijl ontwikkelt. Later volgt nog een nieuwe website en ook Trésor Nieuws zal ons hernieuwde verhaal gaan ademen. Binnenkort ziet u onze stichting dus terug in een nieuw jasje.

En we blijven natuurlijk doen wat nodig is. Om onze aarde leefbaar te houden. Om op te komen voor de natuur die we met de dag harder nodig hebben. Om te beschermen wat kwetsbaar is.