Maandelijks doneren

Veelgestelde vragen

Ga terug naar het overzicht

Hoe werkt regenwoud adopteren?

Stichting Trésor heeft in 1995 een stuk regenwoud gekocht in Frans-Guyana. Doordat onze donateurs fanatiek regenwoud adopteerden, hebben we dit geheel af kunnen betalen. Regenwoud adopteren kan gelukkig nog steeds! U adopteert symbolisch vierkante meters regenwoud en zorgt ervoor dat onze boswachters deze veilig stellen voor de toekomst.

Als u regenwoud adopteert, ontvangt u een certificaat waarin uw adoptie wordt vastgelegd. Op dit certificaat staat uw naam, de datum en de hoeveelheid geadopteerd regenwoud. Regenwoud adopteren is vrijblijvend. U krijgt er naast het certificaat ook ons prachtige magazine bij. Een heel leuk cadeau, maar natuurlijk ook heel leuk voor uzelf!

Waarom kopen jullie niet nóg een groot stuk regenwoud?

Land aankopen en het beschermen ligt politiek erg gevoelig. Bovendien zijn er partijen in Frans-Guyana die daar veel beter in zijn, zoals het Conservatoire du littoral. Wij werken nauw met hen samen. Bij een aankoop begint het beschermingswerk namelijk pas. Als het Conservatoire du littoral een bijzonder gebied heeft aangekocht, zoeken ze daar een betrouwbare partij bij om een beheerplan op te stellen en het te gaan beschermen. De eigendomsrechten van allebei onze natuurgebieden zijn dan ook ondergebracht bij het Conservatoire du littoral.

Ik wil een boom planten. Kan dat bij jullie?

Stichting Trésor plant in principe geen bomen. Het regenwoud in Frans-Guyana behoort tot de gebieden met de hoogste biodiversiteit van de Amazone. Bovendien is er geen land ter wereld met een hoger percentage bosoppervlakte dan Frans-Guyana (ruim 95%). In ontboste gebieden is herbebossing van hoge prioriteit. Op biodiversiteitshotspots zoals het reservaat Trésor, is een goede, jarenlange bescherming veel belangrijker.

Kan ik een boom kopen of adopteren?

Door een bijzondere samenwerking met onze collega’s in Frans-Guyana, de Botanische Tuinen van de Universiteit Utrecht, Forever Plants Group, Esprit Plants en Plantsome, kunt u bij ons een Ficus Trésor kopen. U koopt een plant en beschermt daarmee zijn oorsprong. Meer info over de Ficus Trésor vindt u hier.

Kan ik de broeikasgassen van vlucht compenseren?

We weten dat het regenwoud van Frans-Guyana netto CO2 opneemt, maar het is heel moeilijk om exact te berekenen hoe veel. Theoretisch gezien zouden de bossen van Frans-Guyana de uitgestoten CO2 van een vlucht weer op kunnen nemen, maar de bossen op aarde moeten al hard genoeg werken om alle andere wereldwijde CO2-uitstoot op te nemen. Vandaar dat wij hebben besloten om geen CO2-compensatie aan te bieden.

Hoe krijg ik jullie tijdschrift?

Als u donateur wordt, ontvangt u ons tijdschrift Trésor Nieuws. Dit tijdschrift verschijnt 2-3 keer per jaar. Wilt u eenmalig ons tijdschrift ontvangen? Dan kunt u altijd even contact met ons opnemen.

Mijn vraag staat er niet tussen.

Neem in dat geval even contact met ons op!

Ga terug naar het overzicht
Help mee!