Onze projecten

Monitoring schilderskikker

Project 1

Monitoring schilderskikkers in het reservaat Trésor

Amfibieën behoren tot de meest bedreigde diergroepen ter wereld. De grootste boosdoener is een schimmelziekte die al vele populaties kikkers en salamanders over de hele wereld heeft uitgeroeid. Deze ziekte, chytridiomycose, komt ook voor in Frans-Guyana.

Maar ook onder verzamelaars zijn de gifkikkers populair. De markt voor het houden van in het wild gevangen schilderskikkers is helaas groot. En daarbovenop hangt deze iconische kikker nog een bedreiging boven het hoofd. Niemand weet hoe groot de effecten gaan zijn van klimaatverandering voor dit bijzondere diertje…

Ik wil hieraan doneren

Boswachters van Trésor in het regenwoud die een schoolklas een rondleiding geven

Project 2

Onderwijs in het reservaat Trésor

Onderwijs is de hoeksteen van het werk dat we doen. De jongeren van nu zijn de natuurbeschermers van de toekomst. De Association Trésor zet zich ieder jaar in voor onderwijs over de natuur en duurzaamheid.

Van de overheid heeft de Association Trésor een nieuwe parkeerplaats gekregen waar plek is voor schoolbussen. En naast de parkeerplaats komt er nog een klein amfitheater bij waar onze boswachters schoolklassen kunnen ontvangen.

De Association Trésor heeft de krachten gebundeld met andere natuurreservaten om een Frans-Guyana-breed onderwijsprogramma op te zetten over het regenwoud. Dit onderwijsprogramma, dat zal bestaan uit 7 thema’s met elk een drieluik aan lessen (waaronder een excursie naar het reservaat) wordt dit jaar uitgerold.

Ik wil hieraan doneren

Roofvogel verstopt tussen de takken in het regenwoud van Trésor

Project 3

Onderzoek naar roofvogels in Bagne des Annamites

Om het regenwoud te kunnen beschermen, moet u weten wat er leeft. Alleen dan kunt u bijvoorbeeld beleidsmakers er effectief van overtuigen om hun beleid aan te passen op wat het regenwoud nodig heeft. Over de roofvogels die in het kreupelhout leven (de laag van het bos onder het kronendak), is nog maar heel weinig bekend.

Roofvogels vormen een cruciale schakel in het voedselweb. Zij houden de vogelpopulaties in toom. Een gezonde vogelgemeenschap betekent een gezonde roofvogelpopulatie. Welke roofvogels leven er in Bagne des Annamites? Waar zitten ze en met hoeveel zijn ze?

Onze boswachters gaan met wetenschappers en ornithologen de afgelegen delen van het gebied in om wetenschappelijk onderzoek te doen naar deze mystieke groep. Deze kennis dient een heel belangrijk doel: betere lobby, betere beheerplannen en uiteindelijk betere bescherming.