Botanisch pad

Welkom in het reservaat Trésor!

Hoogste biodiversiteit van de Amazone

Het reservaat Trésor is de trots van Stichting Trésor – hier is het allemaal mee begonnen. Het reservaat ligt op een heuvelrug, het Kawgebergte. En het Kawgebergte is het natste gebied van Frans-Guyana. Mede daardoor behoort het tot de gebieden met de hoogste biodiversiteit in de hele Amazone! In totaal beslaat het gebied ongeveer 2500 hectare.

Rijk aan ecosystemen

Door deze ligging kent het reservaat veel verschillende ecosystemen. Bovenaan de berg vind je voornamelijk droog hooglandbos, gekenmerkt door veel bomen uit de familie van de paranoot (Lecythidaceae).

Het reservaat bevat ook veel nat bos: vloedbos langs de Orapu (bos dat regelmatig overstroomt) en moerasbos wat verder het reservaat in (permanent onder water).

Als kers op de taart ligt er in hartje Trésor nog een aanzienlijke oppervlakte aan savannes – midden in het bos. Niemand weet precies hoe dat kan. Maar wat we wel weten, is dat het reservaat door deze verscheidenheid aan ecosystemen een gigantische diversiteit huisvest.

Als je aan de Amazone denkt, denk je gelijk aan jaguars, tapirs, slingerapen, ara’s, toekans, giftige slangen en pijlgifkikkers – Trésor heeft het allemaal.

Bedreiging voor het regenwoud

Helaas is de druk van de plezierjacht in het Kawgebergte groot. Het wordt daarom steeds moeilijker om deze dieren waar te nemen in het reservaat. Stichting Trésor zet zich in voor goede regelgeving om de jacht op zijn minst te reguleren in het gebied. Het Trésorreservaat beslaat maar een deel van het Kawgebergte, maar onze ambitie is een volledig beschermd landschap.

Stichting Trésor beschermt wat kwetsbaar is

Het reservaat is overigens een mooi voorbeeld van ecotoerisme. Er zijn twee wandelpaden: een botanisch pad en een koolstofpad, beide voorzien van bordjes met interessante verhalen en bijzondere soorten. Jaarlijks trekt het reservaat honderden bezoekers. Mensen kunnen op eigen gelegenheid wandelen over de paden (van de paden afgaan, dingen plukken of verzamelen en natuurlijk jagen zijn ten strengste verboden!) en dat heeft een tweeledig effect: ten eerste leren bezoekers meer over het bijzondere en kwetsbare bos; ten tweede is de aanwezigheid van mensen een waanzinnig effectief middel tegen de jacht!

Benieuwd waar we momenteel aan werken? Kijk eens tussen onze projecten.