Een kreek in het regenwoud van Trésor

Stichting Trésor

Jouw moerasbos

Gefeliciteerd! Je bent de beschermer geworden van een stukje moerasbos. Het is een modderig, maar prachtig bostype van Frans-Guyana en het is een walhalla voor boomkikkers.

We doen het samen

Bedankt namens onze boswachters!

In het moerasbos vind één van ’s werelds superfoods: de açaibes. Talloze vogels en apen weten die al eeuwenlang te vinden. Naast de voedzame vruchten, is het er ’s nachts een oorverdovend concert van boomkikkers. En jij hebt onze boswachters geholpen met de bescherming van dit adembenemende gebied. Iedere dag zetten lokale boswachters zich in om jouw stukje moerasbos te beschermen. Dat doen ze met patrouilles, onderzoek en onderwijs.

Bescherm wat kwetsbaar is

Bedreigingen

De grootste bedreiging voor het moerasbos is vervuiling van het water door bijvoorbeeld illegale goudmijnen. Wereldwijd hebben amfibieën het zwaar door vervuiling van hun leefgebied. Diep in het moerasbos van Trésor leeft de meest bedreigde kikker van de Amazone, Anomaloglossus blanci. Lang dacht met dat hij was uitgestorven, tot onze boswachters een hele kleine populatie vonden. Die moeten we beschermen. Dat kan alleen met jouw hulp! We vertellen je graag over onze laatste resultaten.

Hoe het begon

We doen het samen

Jouw moerasbos op de kaart

Jouw moerasbos ligt in het reservaat Trésor. Het reservaat ligt op een heuvelrug die het Kawgebergte wordt genoemd. Het behoort tot de gebieden met de meeste regen van Frans-Guyana. Mede daardoor is de biodiversiteit er onvoorstelbaar hoog. Hieronder vind je het moerasbos op de kaart!

Bekijk op de kaart