Rode bloem van Costus in het regenwoud, bedekt met mieren die nectar eten

We krijgen versterking!

Ga terug naar het overzicht

Stichting Trésor heeft er nieuwe gezichten bij. We nemen afscheid en verwelkomen leden van het bestuur én we krijgen versterking in de dagelijkse werkzaamheden.

Nieuwe gezichten in het bestuur

Allereerst heten wij twee kersverse nieuwe bestuursleden welkom! Anna Duden is begonnen als secretaris en Arjan de Klepper als algemeen bestuurslid. Hieronder stellen zij zich voor.

Anna Duden

Ik ben universitair docent op het gebied van Nature-Based Solutions bij het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling. Mijn werk richt zich op socio-ecologische landschappen; de link tussen natuurlijke en menselijke systemen.

Ik doe onder andere onderzoek naar de manier waarop mensen de natuur beïnvloeden (bijvoorbeeld hoe de vraag naar biomassa kan resulteren in een verandering in leefgebied voor kwetsbare soorten) en de manier waarop mensen beïnvloed worden door de natuur (bijvoorbeeld hoe het aanplanten van bossen kan resulteren in veranderingen in waterbeschikbaarheid). Daarnaast geef ik les aan studenten Biologie, Global Sustainability Science en Sustainable Development.

Mijn eerste ervaring in een tropisch bos was in 2011, voor mijn afstudeerstage in het Trésorreservaat. Ik deed 3 maanden lang onderzoek naar het effect van wegen op de koolstofopslag in het bos. Sindsdien heb ik op veel verschillende plekken op de wereld gewerkt, maar nergens ben ik meer een bos tegengekomen dat zo mooi en onaangetast was als in Trésor. Ik kan me nog goed herinneren dat ik uitkeek vanuit een uitkijkpunt in het reservaat, wetende dat er de komend honderden kilometers niets anders was dan bos – dat gevoel was geweldig.

Als secretaris van het bestuur van Trésor ben ik erg enthousiast om bij te dragen aan het vergroten van onze kennis over onaangetaste natuur, zoals die in Trésor nog te vinden is, maar ook om na te denken over manieren waarop mens en natuur in harmonie met elkaar kunnen samenleven, bijvoorbeeld door kinderen enthousiast te maken over de natuur.

Arjan de Klepper

Als kind was ik al veel bezig met natuur. Met het gezin gingen wij regelmatig op vakantie met de KNNV of op verschillende excursies. Het was voor mij dan ook logisch om te kiezen voor de studie biologie waarbij ik mij in de master voornamelijk heb gericht op gedragsecologie, met onderzoek naar abnormaal gedrag van chimpansees in gevangenschap en het gedrag van roeken. Ondanks dat ik niet meer werkzaam ben in de ecologie/biologie heb ik nog veel profijt van de kennis die ik daar heb opgedaan. Het helpt mij nog steeds in het beter begrijpen van gedrag van de mensen in mijn omgeving en zeker ook op de werkvloer.

Nu werk ik als technisch adviseur in de financiële dienstverlening met een focus op het financiële welzijn van mensen en duurzaamheid. Mijn wens is om in de toekomst onderzoek te gaan doen naar de risico’s van klimaatverandering en de effecten daarvan op onder andere de verzekeringswereld.

De interesse in ecologie en gedrag van dieren is, ondanks dat ik niet meer werkzaam ben in de biologie, altijd sterk aanwezig geweest. De weekenden en vakanties staan vaak in het teken van de natuur, bijvoorbeeld met vogelen. Vakanties naar het regenwoud van Sumatra en het Daintree regenwoud in Queensland, Australië heeft mijn enthousiasme over regenwouden weer aangewakkerd en ook het belang van de bescherming van dit soort gebieden weer bevestigd. De kans om toe te treden tot het bestuur van Stichting Trésor heb ik daarom ook met beide handen aangenomen.

Versterking voor Trésor

Ook in het dagelijkse coördinatieteam hebben we er een nieuw gezicht bij! Of, nou ja…

Rosalie Dudink

Ik ben Rosalie en ik ga Wieteke en Jeffrey ondersteunen in hun rol als coördinator van Stichting Trésor. Misschien hebben jullie mij weleens voorbij zien komen als ambassadeur; deze rol heb ik drie jaar vervuld. In het vervolg help ik mee aan Trésor Nieuws, onderhoud ik het contact met GlobeGuards, zal ik me inzetten voor de Dag van de Natuur en ben ik contactpersoon van de student-ambassadeurs.

Na mijn bachelor Biologie in Utrecht heb ik de master Environmental Biology afgerond. Tijdens mijn studie en reis door Indonesië werd het belang van natuurbescherming en -herstel steeds duidelijker voor mij. Zowel in Nederland, denk o.a. veenweidegebieden, als in het buitenland: plantages, de Amazone, mangroves etc. Mijn passie voor het herstel en de bescherming van natuur groeit steeds meer. Ik zie het dan ook als een voorrecht om mij hiermee bezig te kunnen houden in zowel onderzoek als bij Stichting Trésor.

Ik kijk ernaar uit om veel te leren. Van jullie en van eigen bevindingen. Zo hoop ik ergens binnen de komende jaren eindelijk naar Frans-Guyana te kunnen om daar te zien wat voor fantastisch werk de boswachters doen. Voor nu volstaan de mooie verhalen en foto’s van Trésor in de Trésor Nieuws edities. 😉

Aftredende leden van het bestuur

Jarenlang hebben Sara Ramirez Gomez en Tijmen van Loon zich ingezet voor het bestuur van Stichting Trésor. Sara als secretaris en Tijmen eerst als penningmeester en vervolgens als algemeen bestuurslid. Sara en Tijmen, super bedankt voor jullie enthousiasme en harde werk!

Ga terug naar het overzicht
Help mee!