Mistig regenwoud in het reservaat Trésor net na een regenbui

Stichting Trésor

Het natuurreservaat Trésor

Het reservaat Trésor is de trots van Stichting Trésor – hier is het allemaal mee begonnen. Het reservaat ligt op een heuvelrug, het Kawgebergte. En het Kawgebergte is het natste gebied van Frans-Guyana. Mede daardoor behoort het tot de gebieden met de hoogste biodiversiteit in de hele Amazone! In totaal beslaat het gebied ongeveer 2500 hectare.

Oranje rotshaan hangend aan een tak

We doen het samen

Hoogste biodiversiteit van de Amazone

Nergens ter wereld vind je zo’n rijkdom aan leven als in het regenwoud. Het reservaat Trésor behoort tot de gebieden met de hoogste biodiversiteit van de hele Amazone. Het beschermen waard dus.

Couroupita Guianensis

Bescherm wat kwetsbaar is

Rijk aan ecosystemen

Bovenop de heuvelrug vind je droog hooglandbos, gedomineerd door boomsoorten die nauw verwant zijn aan de paranoot. Lager op de heuvelrug vind je uitgestrekte savannes met hele zeldzame planten en dieren. En langs het water vind je gigantische moerasbossen, vol met de meest prachtige kikkers en gevaarlijke slangen. En het goede nieuws: jij kunt dit bos adopteren!

Adopteer regenwoud

Jaguar sluipt door het regenwoud

We doen het samen

Bedreigingen

Helaas is de druk van de plezierjacht in het Kawgebergte groot. Het wordt daarom steeds moeilijker om deze dieren waar te nemen in het reservaat. Stichting Trésor zet zich in voor goede regelgeving om de jacht op zijn minst te reguleren in het gebied. Het Trésorreservaat beslaat maar een deel van het Kawgebergte, maar onze ambitie is een volledig beschermd landschap. Dat kan alleen met jouw hulp.

Kom in actie

Botanisch pad

Bescherm wat kwetsbaar is

Op bezoek gaan

Het natuurreservaat Trésor is goed bereikbaar per auto. Je kunt er fantastisch wandelen. Er zijn namelijk twee wandelpaden toegankelijk voor het publiek: het botanische pad en het koolstofpad. Het is maar een klein stukje van het reservaat, maar je kijkt er je ogen uit.

Bekijk op de kaart

Help mee!