Maak kennis met

Stichting Trésor

Na onze trouwe donateurs, is de grootste succesfactor van Stichting Trésor ons team. In Frans-Guyana wordt iedere dag hard gewerkt door professionele boswachters. En vanuit Nederland worden zij ondersteund door deskundige en gepassioneerde natuurbeschermers.

Jeffrey en Wieteke voor het entreegebouw van het reservaat Trésor

Ons team

Stichting Trésor wordt op dagelijkse basis gerund door 2 vrijwilligers: Jeffrey Brand en Wieteke Janssen. Jeffrey is algemeen coördinator en Wieteke coördineert het contact met donateurs en de student-ambassadeurs.

Coördinator Jeffrey Brand: “Het leven op aarde is één groot web dat op een onwaarschijnlijk complexe manier samenhangt. En wat je in dat web ook uitlicht: van iets kleins als een plant of een dier tot iets groots zoals het klimaat in Nederland – er is altijd wel een link met het regenwoud. Het is de grootste bron van biodiversiteit op onze planeet en het is van levensbelang voor ontelbaar veel soorten, inclusief de mens. Daar moeten we zuinig op zijn.”

Vanuit Frans-Guyana

Vanuit Frans-Guyana

De belangrijkste teamleden zijn natuurlijk onze collega’s van de Association in Frans-Guyana. Onze boswachters worden aangestuurd door directeur Guillaume Decalf. Boswachters Jean François Szpigel en Benoît Villette beschermen het reservaat Trésor en boswachter Marie Aucourd beschermt Bagne des Annamites.

Directeur Guillaume Decalf: “Het is mijn missie om de biodiversiteit op aarde te beschermen en om mensen ervan te overtuigen hoe belangrijk het is. Onze gebieden zijn ontzettend rijk aan natuurlijk en cultureel erfgoed. Samen met mijn collega’s wil ik er alles aan doen om ons belangrijke en impactvolle werk door te blijven zetten. De steun van Stichting Trésor is daarbij (helaas) nog altijd onmisbaar.”

Bezoek de Association website

Voorzitter van bestuur van Trésor prof. dr. Han Wösten

Het bestuur

Jeffrey en Wieteke verantwoorden hun werk aan het algemeen bestuur van Stichting Trésor. Het bestuur is eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de stichting en alleen het bestuur is beslissingsbevoegd. Het algemeen bestuur bestaat uit de voorzitter, secretaris, penningmeester en de algemene bestuursleden.

Bestuursvoorzitter Han Wösten: “Het wordt alleen maar belangrijker om natuur te beschermen. Wat ik hoop is dat wij vanuit Trésor bescherming van natuur als een olievlek kunnen laten verspreiden. Niet alleen in Zuid-Amerika, maar ook in Nederland.”

Bestuurssamenstelling in 2023

• Prof. dr. Han Wösten, voorzitter
  • Dr. Anna Duden, secretaris
  • Stijn van den Bergh, MSc, penningmeester
  • Dr. Marijke van Kuijk, algemeen bestuurslid
  • Arjan de Klepper, MSc, algemeen bestuurslid

Logo UBV

Studentambassadeurs

De studenten van nu zijn de natuurbeschermers van de toekomst. Stichting Trésor is daarom trots op de nauwe band met de Utrechtse Biologen Vereniging. Een groep studentambassadeurs zet zich in om hun medestudenten enthousiast te maken over het regenwoud.

Leer de ambassadeurs kennen

Help mee!