Een duik in de wetlands van Trésor

Vijvers en plassen zijn van groot belang voor lokale biodiversiteit. Sommige soorten zouden zelfs niet eens kunnen bestaan zonder. We nemen een duik in de wetlands van Trésor.

Wetlands vol leven

Een figuurlijke duik dan. Zo diep is de vijver van Trésor namelijk niet. Het is een ondiep gat in de grond van zo’n halve meter diep, niet ver van het entreegebouw van het reservaat Trésor. Dat gat werd een paar jaar geleden gegraven om een invasieve varensoort te verwijderen. En wat ooit begon als een gat in de grond, is nu een kerngezonde vijver vol met leven. Voor natuurliefhebbers zijn wetlands een fantastische plek: wilde dieren komen er samen om te drinken, zich te verzorgen of zelfs om zich voort te planten.

De vijver van Trésor

De vijver is, net als de meeste vijvers en plassen in het bos, afhankelijk van regenwater. In de droge tijd kan de vijver helemaal opdrogen. En in de regentijd zit hij in een mum van tijd weer vol. Dat is hét moment voor een heleboel dieren om een duik te nemen.

Bijzondere waarde voor onderwijs en onderzoek

Het feit dat de vijver ontstaan is naast het entreegebouw is fantastisch nieuws. Ten eerste is het een geweldige manier om schoolkinderen en andere geïnteresseerden op een laagdrempelige manier te onderwijzen over zogenaamde wetlands. Dat is een verzamelnaam voor natte natuurgebieden. Wereldwijd wordt de biodiversiteit van wetlands ernstig bedreigd. Op die manier kunnen we dus heel laagdrempelig aan bewustwording doen.

Ten tweede is het de perfecte plek voor onderzoek – het is namelijk gemakkelijk bereikbaar voor onze boswachters. In de wetenschap is nog maar weinig bekend over de biodiversiteit van vijvers en plassen in het regenwoud. Dit gaf de boswachters dus een perfecte gelegenheid om de kolonisatie van de vijver te monitoren.

Tijgergestreepte boomkikker (Callimedusa tomopterna)

De kolonisatie van wetlands

Zodra het water in de vijver langere tijd bleef staan, wisten de dieren hem in een oogwenk te vinden. De eerste kikker die er succesvol heeft voortgeplant is de tijgergestreepte boomkikker (Callimedusa tomopterna). Maar na deze wonderschone boomkikker, volgden er al snel meer. Ieder jaar aan het begin van de regentijd is het er een waar walhalla van kikkers.

De komst van zoveel amfibieën bleef niet onopgemerkt. Ook de rovers van het bos begonnen zich al snel te verstoppen in het struikgewas rond de vijver. Als onze boswachters er ’s nachts kikkers gaan tellen, zijn ze altijd alert. Er ligt nogal eens een lanspuntslang (Bothrops atrox) op de loer – een van de gevaarlijkste slangen van Zuid-Amerika…

Ook overdag kun je je ogen uitkijken. Je ziet oneindig veel kleurschakeringen voorbij flitsen. Libellen zijn gek op vijvers. Je vindt ze er het hele jaar door. En ook onder de libellen zijn al vele succesvolle voortplantingspogingen waargenomen. Iedere keer dat de boswachters gaan kijken bij de vijver, worden ze begroet door de knalroze korenbouten (Orthemis discolor).

Lanspuntslang (Bothrops atrox)

Wetenschappelijk onderzoek is cruciaal

Onze boswachters van de Association Trésor hebben de kolonisatie van de vijver nauwgezet gevolgd. Op gezette tijden hebben ze inventarisaties en tellingen gedaan. Daar is nu een onderzoeksrapport van gepubliceerd. Je leest het hier (het is in het Frans).

Dit soort kennis is cruciaal voor effectieve natuurbescherming. Als we meer begrijpen van de ecologie van vijvers en plassen, kunnen we ze veel gerichter beschermen. Daarom is onderzoek één van de drie hoofdmissies van Stichting Trésor. Je kunt hier meer lezen over hoe we te werk gaan. En draag jij de wetlands in het regenwoud ook een warm hart toe? Dan kun je ons helpen de bescherming van alle dieren en planten die deze ecosystemen rijk zijn!