Groepsfoto van groep studenten van Universiteit Utrecht onder een woudreus in het regenwoud van Trésor

Mastercursus haalt het journaal

In oktober 2022 organiseerden Stichting Trésor en Universiteit Utrecht samen een cursus voor masterstudenten Environmental Biology.

Gedurende twee weken waren 14 masterstudenten in Frans-Guyana om onderzoek te doen in het tropische regenwoud van Frans-Guyana. Zij waren in Nederland voorbereid op de onderwerpen om vervolgens twee weken lang data te verzamelen.

Tropisch regenwoud belangrijk voor klimaat

De studenten deden onder andere onderzoek naar koolstofopslag in het bos van het Trésorreservaat en in Bagne des Annamites. Er werden vergelijkingen gemaakt tussen primair en secundair bos. De datareeksen zijn nog niet groot genoeg om harde uitspraken te kunnen doen, maar het lijkt erop dat beide bossen veel koolstof vastleggen. Regenwouden spelen op die manier een belangrijke rol in het tegengaan van klimaatverandering.

Veel interesse bij de overheid

De overheid van Frans-Guyana toonde veel interesse in het bezoek van de Utrechtse studenten. Er zijn meerdere uitwisselingen geweest tussen Stichting Trésor, Universiteit Utrecht en bewindslieden van het Collectivité Territoriale de Guyane (het bestuur van Frans-Guyana). Gedeputeerde Sharly Alcin is zelfs met ons meegeweest het bos in. De reportage in het journaal van 13 oktober van GuyaneSoir, kunt u hieronder zien.