Nieuwe veldgids voor schorpioenen herkennen

Ga terug naar het overzicht

Ze zijn niet bij iedereen geliefd, maar wel door onze boswachters: schorpioenen. En als je ze een beetje beter leert kennen, dan moet je er wel van gaan houden. Het zijn superzorgzame moeders en ze zijn eigenlijk heel erg mooi – als je weet waar je naar moet kijken. Met de nieuwe veldgids van Trésor kun je nu zelf ook schorpioenen herkennen.

Schorpioenen herkennen

Met grote dank aan het Remco Maas Geesteranus Nature Fund hebben we de Association Trésor een reeks veldgidsen kunnen laten ontwikkelen. Onlangs is de allernieuwste verschenen: schorpioenen.

De meeste mensen lopen er met een grote boog omheen, als ze ergens een schorpioen tegenkomen. Onze boswachters niet. Die gaan er zelfs naar op zoek. Maar door het oog van een leek lijken ze allemaal op elkaar. De diversiteit aan schorpioenen in het reservaat Trésor en in Bagne des Annamites is echter fascinerend.

En met deze veldgids kan iedereen straks schorpioenen herkennen.

Ananteris tresor, endemisch in het reservaat Trésor

Een nieuwe soort gevonden in Trésor

En het mooiste van alles is dat er één hele bijzondere soort in de veldgids staat. Tijdens de laatste grote schorpioenenexpeditie hebben onze boswachters namelijk een soort gevonden die nog nooit eerder door de wetenschap is beschreven. Ze hebben de schorpioen daarom een bijzondere naam mogen geven: Ananteris tresor.

Na een grondige analyse bleek dat de soort waarschijnlijk nergens anders ter wereld voorkomt. Dat betekent dat we de Trésor-schorpioen endemisch mogen noemen in het reservaat Trésor. Een hele bijzondere vondst!

Neem zelf een kijkje!

De veldgids is openbaar beschikbaar voor iedereen. Dat betekent dat jij hem ook kunt inzien! Je vindt de veldgids als hieronder op de afbeelding klikt. Veel leesplezier, en wie weet veel veel ontdekkingsplezier als je je ooit in Frans-Guyana begeeft!

Klik op de afbeelding om de gids te openen
Ga terug naar het overzicht
Help mee!