Jaguar sluipt door het regenwoud

Goede doelen natuur en dieren: wij zijn Trésor

Er is wereldwijd geen regenwoud zo groot en rijk aan leven als de Amazone. Het regenwoud huisvest niet alleen gigantisch veel soorten, het helpt ons ook in de strijd tegen klimaatverandering. Belangrijk om te beschermen dus! Het is onze missie om het regenwoud beschermen zodat we aan onze kinderen een leefbare planeet achterlaten. Er zijn nogal wat goede doelen voor natuur en dieren. Maak kennis met Stichting Trésor.

Ontbossing in de Amazone

Ontbossing behoort tot de grootste bedreigingen voor de Amazone. Het verlies van leefgebieden is desastreus voor veel soorten van het regenwoud. Ontbossing begint vaak met de aanleg van een weg. Het bos wordt vervolgens makkelijker te betreden. En vanaf de weg wordt daardoor meer en meer gejaagd.

Soms zijn zulke praktijken legaal. Maar heel vaak gaat het om illegale praktijken. In bijna alle gevallen leidt het tot een kettingreactie. En die proberen we zo vroeg mogelijk te doorbreken.

De parel van Frans-Guyana

Stichting Trésor werkt in Frans-Guyana. Het ligt ten noorden van Brazilië in een gebied dat, samen met Guyana en Suriname, ook wel “de Guyana’s” wordt genoemd. Onze gebieden behoren tot de gebieden met de hoogste biodiversiteit van de Amazone. Nóg belangrijker om het te beschermen dus.

Goede doelen natuur en milieu. Wilde rivier in het regenwoud van Frans-Guyana.

Bovendien spelen gezonde regenwoud een hele belangrijke rol in de strijd tegen klimaatverandering. Het effect van de Amazone beïnvloedt niet alleen het klimaat van Zuid-Amerika, maar van de hele planeet.

Natuur en dieren

Veel organisaties beschermen één specifiek dier. Het regenwoud kent ontzettend veel diersoorten en de een heeft onze hulp nog harder nodig dan de ander. Wij beschermen daarom natuur én dieren – oftewel het hele ecosysteem.

De regenwouden van Frans-Guyana zijn een thuis voor wereldberoemde soorten, zoals de jaguar – koning van de jungle. Je vindt er tapirs, toekans en een hele verzameling dieren die je nergens anders ter wereld vindt, waaronder een hele hoog zeldzame boomkikkers.

Goede doelen natuur en dieren. Jaguar sluipt door het regenwoud van Frans-Guyana, beschermd door Stichting Trésor.

Onze missie

Stichting Trésor werkt aan drie missies:

1. Beschermen
  2. Onderzoeken
  3. Onderwijzen

En dat doen we niet alleen. Het beschermen van het regenwoud laten we over aan de mensen die er het meest van weten: de lokale bevolking. Onze zusterorganisatie, de Association Trésor, heeft een team met eigen boswachters die iedere dag het regenwoud beschermen.

Voor goede bescherming moet je overheden kunnen overtuigen. Dat doen we met wetenschappelijke kennis die we samen met de Universiteit Utrecht ontwikkelen. We doen bijvoorbeeld samen onderzoek naar het voorkomen van diersoorten die populair zijn onder jagers.

Tenslotte zijn we ervan overtuigd dat de kinderen van nu, de natuurbeschermers van de toekomst worden. Daarom werken we aan onderwijsprogramma’s, zowel in Frans-Guyana als in Nederland.

Wat wij doen

We ondersteunen de Association Trésor, zowel financieel als inhoudelijk. Met onze steun zijn zij al sinds 1999 een toonaangevende speler in de natuurwereld van Frans-Guyana. De overheden luisteren aandachtig als Trésor wat te vertellen heeft – en daar zijn we erg trots op.

Jaarlijks financieren wij specifieke projecten die onze collega’s in Frans-Guyana uitvoeren. Een overzicht van de projecten waar we dit jaar aan werken, vind je op deze pagina.

Van iedere euro die je geeft, gaat ruim 90 cent direct naar natuurbescherming in Zuid-Amerika. En alle financiën worden gecontroleerd door onze penningmeester, die vervolgens weer gecontroleerd wordt door een onafhankelijke kascommissie. In Frans-Guyana hebben we overigens eenzelfde constructie. Zo worden alle uitgaven door 4 partijen gecontroleerd – en daarmee durven we je gerust te garanderen dat iedere gedoneerde euro goed terechtkomt. Lees hier meer over hoe je donatie besteed wordt.

Samen beschermen we wat kwetsbaar is

Als je het dus hebt over goede doelen voor natuur en dieren, dan heb je het over Trésor! Ben je enthousiast geworden en wil je bijdragen aan onze missie? Dat kan op verschillende manieren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de donatiemogelijkheden. Dat kan op maandelijkse basis, maar ook eenmalig (zonder verdere verplichtingen!).

Wil je meer weten over wat we doen? Twijfel niet om even contact op te nemen. We staan je graag te woord!